Monday, 16 October 2017

7 Langkah Pencegahan Penyakit Tangan Kaki dan Mulut (HFMD) Untuk Kanak-kanak.

Penyakit Tangan kaki dan Mulut atau Hand Foot and Mouth Desease (HFMD) terjadi disebabkan oleh jangkitan virus dari golongan enterovirus. Penyakit HFMD ini mudah berjangkit dikalangan Kanak-kanak yang berusia bawah 5 tahun. Ada 7 langkah pencegahan Penyakit Tangan Kaki dan Mulut untuk kanak-kanak yang boleh kita praktikkan sebagai ibu bapa.


Cara Mencegah Penyakit Tangan kaki dan mulut



7 Langkah Pencegahan Penyakit Tangan Kaki dan Mulut (HFMD):


  1. Cuci tangan dengan sabun dan air bersih sebelum menyediakan makanan, selepas ke tandas, selepas menukar lampin anak dan selepas mencuci najis anak.
  2. tutup mulut dan hidung dengan tisu ketika bersin dan batuk.
  3. Jangan berkongsi barang-barang peribadi seperti berus gigi, sapu tangan, tuala, cadar, cawan, sudu dan garpu.
  4. Mandi dan tukar pakaian selepas pulang dari tempat kerja sebelum bermesra dangan anak kecil atau bayi.
  5. Cuci alat mainan, permukaan meja, kerusi dan lantai yang dicemari air liur anak.
  6. Elakkan membawa anak kecil ke tempat awam seperti pusat membeli belah, pawagam, kolam renang, pasar dan stesyen bas.
  7. Boleh berikan anak anda makanan tambahan seperti vitamin untuk kuatkan imun badan mereka.
Disini Wana ingin kongsikan pengalaman serang Ibu yang berdepan dengan anak yang dijangkiti virus HFMD. Moga perkongsian ini dapat membantu ibubapa diluar sana untuk atasi masalah anak kecil yang dijangkiti Penyakit Tangan Kaki dan Mulut (HFMD).

**************************************************************


Pengedar Shaklee Manjung Aktif


Nama Saya Nor Hawana Mohd Tahir. Saya bekerja sebagai Pembantu Pustakawan dan mempunyai 2 cahaya mata. Kali ni Saya nak berkongsi kisah anak lelaki Saya Naeem Akmal yang terkena penyakit tangan kaki mulut atau HFMD.
.

Kisah anak Saya bermula pada awal tahun 2017 yang lepas. Saya telah menghantar anak Saya ke sekolah tadika. Baru je mula sekolah sekitar 2 minggu macam tu dia dah kena cuti.
.

Alkisahnya, tangan siku kaki dan tepi mulut anak Saya tumbuh biji-biji merah dan biji air gelembung. Saya sedar biji-biji ni tumbuh pun hari kedua selepas anak Saya mengadu dia tak boleh nak berjalan dan memakai selipar. Biji- biji ni tumbuh selepas dia demam.
.

Kita ni bila dah jadi Ibu dengar ke tengok anak tak sihat mulalah jiwa tu berkocak semacam kan. Bukan apa risau tengok keadaan anak. Ibu mana lah sanggup tengok anak kecil kesakitan macam tu kan. Saya kurang pasti dia dapat HFMD dari mana. 
.

Saya tunjuk pada kawan-kawan dan kakak. Masing-masing confuse sama ada anak Saya kena HFMD atau Chicken pox. Saya yang dengar ni mula lah gelabah. Petang tu lepas kerja, Saya terus bawa anak pergi Klinik.
.

Masa di klinik doktor pun tak pasti sama ada HFMD atau tak sebab dalam mulut anak takde tumbuh biji merah. Dapatlah ubat demam dan ubat sapu. Balik je rumah  Saya ambil herba blend dan mandikan anak Saya dengan basic H. Semua baju-baju anak pun Saya rendam dengan Basic H. 
.

Kebetulan Saya ada dapat beberapa stick Nutriferon, Saya pun bagi pada anak. Chewable vita C pun Saya bagi juga. Tapi anak lelaki Saya ni kurang gemar benda masam jadinya susah gak la nak paksa dia makan vitamin tu.
.

Kalau nak tahu, Saya memang selalu sapu herbal blend dan mandikan anak dengan basic H bila badan anak-anak dah start dedor nak demam.☺ Kiranya ni tindakan pantas Saya sebelum bawa dorang ke klinik. Okay, sambung kisah tadi.
.

Alhamdulillah, lepas beberapa hari biji-biji merah yang ada di tepi mulut, tangan, siku dan kaki pecah dan kering. Lega sangat bila tengok keadaan anak beransur pulih dan boleh menjalankan aktiviti harian seperti biasa.
.

Moga perkongsian Saya ni dapat memberi manfaat untuk kawan-kawan, ibu-ibu dan ayah-ayah  yang membaca yer.

Akhir kata, Alhamdulillah sekali lagi dan terima kasih Allah sebab temukan Saya dengan Shaklee.


******************************************************************

Jika korang berminat untuk mendapatkan vitamin Shaklee korang boleh menghubungi Wana seperti maklumat yang tertera dibawah yer.



Wana Mohd Tahir | 010.9749611
Email: cikwana@gmail.com
COD: Batu 6 Caltex|Giant Hypermarket Manjung

No comments:

Post a Comment